بلاگ

چطور یک هدفون با کیفیت بخرم ؟5 عامل موثر برکیفیت خروجی صدا

چطور یک هدفون با کیفیت بخرم مای ایرپادز

چطور یک هدفون با کیفیت بخرم ؟ بدون شک یکی از چالشهای روبه روی ما جووناست اینه که چطور یه دونه هدفون و ایرپاد با کیفیت بخریم؟ خرید ایرپاد و هدفون با کیفیت همیشه برام یه مشکل و مسئله بوده ، تا اینکه خودم متخصص این حوزه شدم. تا حالا شده با خودت فکر کنی که چه عواملی تو کیفیت ایرپاد یا هدفون تاثیر داره ؟ تو این مقاله از سری مقاله‌های علمی مای ایرپادز سعی کردم بصورت کامل و جامع عوامل موثر بر کیفیت ایرپاد و هدفون رو بررسی کنم تا اینکه در پایان این نوشته این سوال ” چطور یک هدفون با کیفیت بخرم ؟ ” رو جواب بدید . و در پایان بتونید یک خرید ایرپاد با کیفیت و یک انتخاب هدفون عالی داشته باشد.

عوامل موثر بر کیفیت صدای خروجی برای خرید ایرپاد با کیفیت

  1. برند تولید کننده
  2. قطر درایور اسپیکر
  3. کیفیت دیافراگم اسپیکر
  4. متریال درجه 1
  5. نویز کنسلینگ

در ادامه ” چطور یک هدفون با کیفیت بخرم ” با ما همراه باش تا بتونی به ساده ترین شکل ممکن بهترین اطلاعات رو داشته باشی.

1 – برند تولید کننده و تاثیرش بر کیفیت صدای ایرپاد

برندهایی که تولید هدفون و هندزفری میکنند خیلی زیاد هستن اما چندا از معروفترینشون رو براتون میگم که بشناسیدشون. در بین برندهای تولید کننده احتمالا چندتایی ازشون رو میشناسی یا حداقل اسمشو شنیدی و برات آشنا هستن و شایدم این اولین باره که تازه اسم بعضیاشو میشنوی…

  • اپل (Apple)
  • سامسونگ (که بیشتر زحمت تولیدات صوتیشو AKG میکشه )
  • لنوو ( که به تازگی سهم قابل توجهی از بازار ایرپاد ر و به خودش اختصاص داده )
  • شیائومی ( رویاهای بزرگی در سر داره و به سهم کم در بازار راضی نمیشه و میخواد کل بازار رو بگیره)
  • جبرا ( نام آشنا و معروف در گجتهای صوتی )
  • جووی  ( joway )
  • بیتس (Beats)
  • جِی بی ال (JBL) یکی از بهترین و قدیمی ترین تولید کننده‌های اسپیکر و هدفون و کلا محصولات صوتی.
  • جِی لب  (JLAB)
  • سنهایزر (Sennheiser )
  • سونی (Sony)
  • بوز (Bose)
  • اسکال کندی (Skullcandy)
  • وان ادیو (OneOdio)

در بین برندهای بالا قطعا موارد عالی و خوب برای هر سلیقه ای پیدا میشه اما چیزی که خیلی مهمه اینه که بتونید برندهارو بشناسید و اگه خیلی روی برند هم حساسید درموردش تحقیق کنید . اما برندهایی که اسم بردم معمولا کیفیت قابل قبولی برای هر مدل سلیقه‌ای میزنن اما در بینشون به شخصه ایرپاد اپل و ایرپاد سامسونگ و ایرپاد جی بی ال رو بشدت قبول دارم. تجربه ثابت کرده که برندهای معروف کیفیتی بالاتر از برندهای معمولی دارند هرچند گاها پیدا میشه برند نوپایی که بهترین کیفیت رو از همون ابتدا تولید میکنه اما بصورت کلی این تو ذهنت باشه که برند معروف کیفیت بالاتری بهت میده.

مورد دیگه‌ای که در مورد برندها هست اینه که اگه یه برند قدمت داره و هنوز پابرجاست قطعا دلیل خاصی داره که این همه سال ماندگار شده و بدون شک کیفیت بسیار بالایی داره که شما میتونید ازش یک خرید ایرپاد با کیفیت رو تجربه کنید. مثالی بخوام بگم جی بی ال یه برندیه که قدمتی بیش از صد سال داره که فکر کنم حدود سال 1281 هجری شمسی احداث شده و خیلیاتون قطعا میشناسیدش و باهاش آشنا هستید.

چطور یک هدفون با کیفیت بخرم - مای ایرپادز

2 – قطر درایور هدفون

توضیح اینکه یک ایرپاد یا هدفون دقیقا چطور عمل میکنه شاید کار یک مقاله نباشه و بخواییم توضیح بدیم که دقیق چه اتفاقی میفته که صدا از یک اسپیکر بیرون میاد اما میخوام به زبون خیلی ساده این عامل خیلی مهم رو براتون توضیح بدم. بعد از این عامل شما بطور کلی میتونید به سوال چطور یک هدفون با کیفیت بخرم پاسخ دهید. بزن بریممم.

قبل از هرچیزی ابتدا باید بدونید که اصلا درایور صدا چیه تا بعد بعه بررسی درایور صدا بپردازیم.

درایور صدا چیست ؟

مهمترین بخش یک هدفون یا هندزفری بخش درایور اون هست که بطور کلی به قطعات یک اسپیکر با مجموعه وسایل همراهش درایور میگن. درایور مسئولیت تبدیل سیگنالهای الکتریکی (دیجیتال ) به سیگنالهای صدا (آنالوگ) رو داره به نحوی که این صدا برای انسان قابل فهم و درک باشه.

خرید ایرپاد با کیفیت - مای ایرپادز

بخشهای مختلف یک درایور صدا

  • یک آهنربا : که میدان الکتریکی ایجاد می‌کنه.
  • دیافراگم: با ارتعاشش امواج صوتی ایجاد می‌کنه.
  • کویل‌های صدا: دیافراگم را تغییر می‌دهد که شما بتونید صدا رو توسط تغییر جریان الکتریکی بشنوید.در حقیقت حرکت دیافراگم و ماهیچه‌های بین‌دنده‌ای در حنجره به عنوان مکانیزم تولید صوت در انسان شناخته می‌شود

به نوعی این بخشهای درایور رو انسان هم داره اما به شکلی دیگر. در حقیقت حرکت دیافراگم و ماهیچه‌های بین‌دنده‌ای در حنجره به عنوان مکانیزم تولید صوت در انسان شناخته می‌شود که همون درایور صدا انسان میشه.

درکل این درایور در ایرپاد و هدفون به شکل یه دیسک هست که هرچی قطر این دیسک بزرگتر باشه بلندی صدا بالاتره بالاتره.قطر درایور هندزفری معمولا بین 8 میلی‌متر تا 15 میلی‌متر است. اما قطر درایور هدفون بین 20 تا 50 میلی‌متر است. این قطر درایور باعث شده که هدفون صدا بالاتری نسبت به هندزفری داشته باشه و اسپیکر با قطر درایو بالاتر صدای بالتری نسبت به هدفون داشته باشه.

حالا الزاما هرچی قطر این درایور بالاتر باشه یعنی کیفیت بالاتر نیست عاملهای دیگه‌ای هم تاثیر داره که بهشون میپردازیم .

انواع درایور هدفون – ( راهنمای چطور یک هدفون باکیفیت بخرم )

درایورها خودشونم انواع مختلف دارن ، طبیعتا نوع هدفون هم تو کیفیت صدا میتونه خیلی موثر باشه و کیفیت و تجربه‌ی متفاوت تری بهتون بده

  1. درایور داینامیک : این نوع درایور بیس ضربه‌ای قدرتمند دارد. درایورهایی که قطر آن‌ها بیش از 40 میلی‌متر است معمولا نوع داینامیک هستند. برای هدفون‌های بلوتوثی بهتر جواب می‌دهند چون بیس خوب و همچنین فشار صوت متعادلی دارند و در عین حال مصرف انرژی کمتری هم دارند.
  2. درایور سیاره‌ای مغناطیسی : در این نوع درایور دیافراگم‌ها به صورت ساندویچی داخل آهنربا قرار گرفته‌اند. اکثر هدفون‌های قدرتمند و البته گران‌قیمت از این مدل استفاده می‌کنند. صدایی واضح و شفاف دارند و بزرگ بودن سایز درایور به فرکانس‌های بالاتر آسیب نمی‌زند.
  3. درایور آرمیچری : معمولا در ایرفون‌ها و هندزفری‌ها کاربرد دارند. سایز بسیار کوچکی دارند و معمولا در هندزفری‌های باکیفیت چند تا از این درایورها تعبیه می‌شوند که می‌تواند به خوبی فرکانس‌های مختلف را هندل کند و کمترین اغتشاش صوتی را هم دارند.
  4. درایور الکترواستاتیک : این نوع درایورها گران‌قیمت و بسیار کمیابند. این درایورها از دیافراگم‌هایی استفاده می‌کند که به صورت الکترواستاتیک شارژ مغناطیسی می‌شوند. دقت ماکزیمم دارند و کیفیت صدای آن بسیار بیشتر از سایر درایورهاست.

ایرپاد و هدفونهای رو نمیشه گفت مشخصا چه نوع درایوری دارند ولی عموما درایور آرمیچری دارند حالا اینکه بخوایید یک خرید ایرپاد با کیفیت یا هدفون با کیفیت رو داشته باشید قطعا نوع درایورش رو تا باز نکنید نمیتونید متوجه شید اما این موارد رو بدونید بد نیست.

چطور یک هدفون با کیفیت بخرم - مای ایرپادز

3 – کیفیت دیافراگم اسپیکر

مورد سومی که در کیفیت صدا تاثیر داره دیافراگم هست . برای اینکه بهتر متوجه شید دیافراگم چیه یک لحظه دیافراگم خود انسان رو در نظر بگیرید که با تغییر حالت صدا رو بم و زیر و تغییر میده. یعنی وظیفه تغییر و کیفیت صدا در حنجره‌ی انسان رو به نوعی همین دیافراگم به عهده داره. اگه دقت کرده باشید همه‌ی ما انسانها از یه سایز حنجره برخورداریم اما کیفیت صداهامون و مقدار بلندی و تون صداهامون بسیار متفاوت از بقیه هست به نحوی که هر فردی صدای منحصر به فرد خودشو داره و با یک کیفیتی متفاوت. مثلا یکی میشه سالار عقیلی و افتخاری و یکی هم میشه یک فرد معمولی که اگه بهش بگی برات یه دهن آواز بخونه کتر از یه لحظه محل رو ترک میکنی 🙂

تا اینجای کار بنظرم خیلی این سوال که چطور یک هدفون با کیفیت بخرم براتون حل شده و دیدتون رو علمی تر کرده نسبت به خرید ایرپاد یا هر وسیله‌ی پخش موسیقی . اما موارد بعدی هم حتما همراهمون باشید که حتما بدردتون میخوره.

4 – متریال و مواد اولیه‌ی بکار رفته در تولید

مورد چهارم مواد اولیه و متریال به کار رفته در ساخت یک پخش کننده‌ی موسیقی هست که اگه این مواد اولیه از مواد باکیفیت باشه خوب قطعا کیفیت صدای خروجی خیلی بهتره. فرض کن دوتا ایرپاد یا هدفون داری که هر دو یک سایز درایور و یک دیافراگم دارن قطعا اونی که از آهنربا و سیم پیچ بهتری استفاده کرده باید کیفیت بالاتری داشته باشه .

گواه این مورد اینه که هر مدل باکیفیتی که تو بازار میبینید و معروف هست حتما فیک و بدلش هست و وقتی از لحاظ شکل ظاهری و سایز و کل موارد بررسی میکنی میبینی که دقیقا کچی برابر اصل هست اما از لحاظ کیفی یه تفاوت آشکاری با اورجینالش داره. خودم بارها بوده که رفتم خرید کنم و جنس برای مغازه و سایت بیارم .و وقتی رفتن دنبال یه محصول مشخص فروشنده ها قیمت مختلف میدادن اما دقتی بررسی میکردم میدیدم که چندتا نمونه اورجینال هست بقیه فروشنده ها فیک محصول رو دارن خوب اگه منم دقت نمیکردم جنس غیر اصلی میخریدم. امیدوارم که تا اینجای کار این سوال که چطور یک هدفون با کیفیت بخرم رو تونسته باشم بهتون جواب مقتضی داده باشم.

چطور یک هدفون با کیفیت بخرم - مای ایرپادز

5 – نویز کنسلینگ و تاثیر در کیفیت هدفون و ایرپاد

موردی که بنظرم خیلی مهمه و شاید تو کیفیت خروجی تاثیر مستقیم نداره اما توی کیفیت صدای ورودی به گوش شما قطعا بسیار موثره. این قابلیت رو اگه ایرپاد یا هدفونی داشته باشه باعث میشه صدای محیط هم در کنترل شما باشه و اگه مایل بودید نذارید صدای محیط و اطراف به گوشتون برسه که این ویژگی یک ویژگی خاص برای ایرپادهای با کیفیت هستش. این مورد در حل این سوال که چطور یک هدفون با کیفیت بخرم بسیار موثره.

قابلیت نویز کنسلینگ قبلا یک اپشن خیلی ویژه در ایرپاد و هدفون بود ولی امروزه اکثر مدلهای اورجینال باید داشته باشند و جالبش اینجاست که مدلهای های کپی نیز این قابلیت رو به ایرپادها و هدفونها اضافه کردن. الان شاید دیگه بودنش ویژگی منحصر به فرد نباشه ولی نبودش قطعا یه نقصه البته برای مدلهای اورجینال میشه نقص حساب کرد. خرید ایرپاد با کیفیت مستلزم داشتن ویژگی نویز کنسلینگ هست حالا الزاما اورجینال نه ولی هر مدلی گرفتید به ویژگی اکتیو نویز کنسلینگش دقت کنید.

سخن پایانی ” چطور یک هدفون با کیفیت بخرم “

خرید ایرپاد با کیفیت یا هدفون با کیفیت موارد خیلی گسترده‌ای داره که مطالعه همچین مقالاتی و مقالاتی مانند راهنمای خرید ایرپاد بتونه کمک خیلی بزرگ وا شایانی به شما کنه اما شاید در نظر گرفتن دو موضوع بتونه شمارو از بررسیهای گسترده و دقت در اوضاع و احوالات هدفون مبرا کنه اول اینکه به تجربه‌ی خودتون مراجعه کنید و خریدهای قبلیتونو در نظر بگیرد و مورد مهم بعدی از فروشنده‌ی قابل اعتماد خرید کنید که خیالتون راحت باشه از همه لحاظ. مای ایرپادز این افتخار رو داره که برای رضایت مشتری هر اقدام مثبتی که نیاز رو انجام بده و بدون تخریب رقبا و اضافه گویی.

منبع : مای ایرپادز

دانلود فایل پی دی اف ” چطور یک هدفون با کیفیت بخرم

4 فکر در مورد “ چطور یک هدفون با کیفیت بخرم ؟5 عامل موثر برکیفیت خروجی صدا

  1. سیداحمد گفت:

    سلام و احترام
    بین برندهای موجود و با توجه به بالا رفتن قیمتها و دو تا سه برابر شدن قیمتها لطفا راهنمایی بفرمایید
    اول میخواستم یک هندزفری از شیائومی با رنج قیمت 3.800 بگیرم ولی دلم نیومد
    الان این مدل رو پیدا کردم:
    Redmi Buds 3 Lite
    .
    فعلا می‌خوام کارمو راه بندازه و یه کیفیت موسیقی نسبتا خوبی داشته باشه
    بتونم گاهی از محیط اطراف دور بشم به واسطه نویز کنسلینگ اطراف
    .
    آیا مدل مشابهی در همین رنج قیمت کمتر و بیشتر هم وجود داره که ارزش خرید بالاتری نسبت به این مدل داشته باشه
    قطر درایو این مدل ۶ میلی متره و برای مدلهای ۴ تومنی دیدم که به دوزاده میلی متر میرسه
    ولی نمی‌دونم این معیار درسته یا نه
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    معیارهای من:
    اول قرارگیری خوب در گوش بدون اذیت و بدون افتادن با تکان‌های معمولی پشت میز یا راه رفتن عادی
    دوم نویز کنسلینگ
    سوم کیفیت نسبتا خوب موسیقی
    چهارم انتقال مناسب صدا هنگام تماس
    پنجم نسخه بلوتوث حداقل ۵.۲
    باتشکر

    1. hosein kalhor گفت:

      سلام و خسته نباشید. توی رنج قیمت 600 و 700 اگه بخوایید مدلی که خوب باشه و قطر درایور بالایی داشته باشه زیاده اما اینکه حتما نویز کنسلینگ فعال داشته باشه باید رنج قیمتی 800 به بالا بگردی . البته توی این قیمت هم هست ولی اونقدرا قدرت نویزکنسلینگ بالا ندارن اما مدل سیلیکونی دار که باشه خودش اغلب صداهای اطراف رو میگیره. حالا اگه مورد خاصی مدنظر داری تا برات بفرستم اگه نه تا چندمدل بهت معرفی کنم.

  2. اصغری گفت:

    مطالب علمی و دقیقی بود. سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *